خواص مهم موم زنبور عسل


 

موم زنبور عسل دارای فوائد گوناگونی است و ما در این مقاله قصد داریم به چهار مزیت موم زنبور عسل که احتمالا شما نمیدانید بپردازیم .


موم به صورت طبیعی ازغددموم که در دو طرف بدن زنبورعسل قرار دارد، ترشح می شود.عمدتا موم برای ساخت یک بلوک از کندوی عسل استفاده می شودکه این بلوک ها یا سلول ها برای بزرگ شدن زنبورهای جوانتروهمچنین برای ذخیره سازی عسل وگرده استفاده می شوند. برای تحریک زنبورعسل برای تولید موم،زنبورهای عسل از عسل تغذیه میکنند و بعد خود را به هم دیگر می مالند .  برای تولید یک پوند موم،ده پوندعسل مصرف می شود.موم زنبورعسل از طریق جوشاندن کندوی زنبور عسل درآب و کفی که در سطح آب جمع می شود، بدست می آید، رنگ موم زنبور عسل می تواند اززرد تا تقریبا سیاه متفاوت باشد.
موم  زنبور عسل دارای عطر و طعم طبیعی عسل و کندوی عسل است، که اغلب برای بسیاری از عاشقان عسل لذت بخش است که آن را به عنوان یک چیز جویدنی مثل آدامس و یا خوردن دانه ای روغنی،استفاده کنند.

کاربرد های موم زنبور عسل

1 - ساخت شمع با موم زنبورعسل
یکی از کاربرد های  عمده موم زنبور عسل ساخت شمع است . شمع هایی که با موم زنبور عسل ساخته می شوند نسبت به شمع های معمولی در مدت زمان بیشتری می سوزند . این شمع های طبیعی گران تر از شمع های پارافینی هستند، اما آن ها بسیار آرام تر می سوزند که این سبب می شود تا تفاوت قیمت را نادیده گرفت. همچنین این شمع ها بیش از حد چکه نمی کنند و تنها سوختی هستند که در طول سوختنشان یون منفی منتشر می کنند.

2 - مواد تشکیل دهنده محبوب در لوازم آرایشی و محصولات مراقبتی پوست
بعد ها متوجه شدم که در واقع محصولات فراوانی مثل صابون، محصولات مراقبی پوست وجود دارند که از موم زنبور درست شده اند. موم زنبور در محصولات آرایشی به خاطر " عصاره موم " (چیزی که هم در موم زنبور و هم پوست انسان وجود دارد)خیلی خوب عمل کرده است. این ترکیبات در ساخت پماد ها  و برق لپ، رژ لب و لوسیون ها کمک میکند.به عنوان یک ماده طبیعی آبرسان، رطوبت لازم برای پوست را افزایش می دهد.موم زنبور چون یک ماده ی طبیعی است برای استفاده ایمن است و ضرری ندارد و معمولا در کرم های دست و بدن پیدا می شود که به حفظ رطوبت طبیعی پوست و خارش پوست های حساس کمک میکند.

3 - پاکسازی گوش
درطب سنتی،شمع های موم زنبورعسل برای حذف کثیفی های گوش استفاده میشود، اعتقاد براین است که آنهامیتوانندعفونت گوش رابهبوددهند. این هنرباستانی دربسیاری ازکشورها مانندچین،چکسلواکی،مکزیکوایتالیاشناخته شده است.

4 - داروسازی و محصولات خانگی
از طریق آب کردن، فیلتر کردن، سانتریفیوژ کردن و سفید کردن، فرآوری می شود ودر سایز های مختلف برای حمل و نقل بسته بندی می شود. امروزه موم زنبور عسل به صورت گسترده در صنایع دارویی، مواد ضد آب، صیقل دهنده ها، واکس لوازم خانگی، مداد رنگی، کفپوش و کفپوش مبلمان، و روانکاری سبک در حوزه تولید استفاده می شود . هم چنین به عنوان پوشش برای قرص ها، شیرینی ها و محافظت چند ساله از بعضی از مواد غذایی ها مانند پنیر،استفاده می شود.

 

-